13. december 2011

Sæbespåner og læder

Fik i sidste uge en henvendelse fra en kunde, der havde en flot 3 pers. sofa i lys brun. Der var spildt noget på læderet, som de havde forsøgt at fjerne med sæbespåner. Faktisk var det endt i at alle puderne havde fået en gang sæbespåner. Resultatet var, at alle puderne var blevet lækre bløde og pæne. Meget af det gamle smuds var væk, men plettet var der endnu. Endvidere var der kommet endnu en plet.

Når man renser med sæbespåner på sit læder, er der tale om et meget skrapt rengøringsmiddel. Det tager alt fedt i overfladen, både snavset og det øverste lag beskyttelse der naturligt er i læder. Hvis man så ikke giver læderet en gang pleje bagefter, vil det være ekstremt modtageligt for alle ydre påvirkninger, og have let ved at få pletter igen. Hvis man tidligere har givet læderet sæbespåner og IKKE givet det pleje bagefter er pletten næsten umulig at få væk. Der vil så kun være den mulighed at indfarve igen til orginalfarve.

Så min anbefaling vil være; Brug kun sæbespåner hvis du virkelig vil give dine møbler en hård omgang rens (ligesom ovnpladen), og brug en tyndt flydende læderpleje- (se laedersnedkeren.dk under plejemiddel), bagefter. Det skal være et plejemiddel der er tyndt som mælk, da det trænger ned i læderet med det samme, og yderligere er nemt at påføre overalt. Min anbefaling vil klart være at købe et rensemiddel til læder, og bruge det sammen med et plejemiddel. Bruger man ikke et plejemiddel efter rens, er det som at vaske sig i ansigtet uden at bruge creme bagefter. Det kan de fleste forholde sig til (Kvinderne kan !)

22 kommentarer:

  1. Har en stol (spansk stol/Børge Mogensen) lyst kernelæder, som har fået en plet. Jeg ved ikke, hvorfra pletten kommer. Hvad kan jeg gøre mht. til rensning og pleje af læderet? Den må gerne blive mørkere ved pleje.
    Venlig hilsen
    Søren

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Søren
      Man kan ikke fjerne pletter på kernelæder. Det er ubehandlet læder, og der er desværre ikke noget at gøre for at rense eller pleje pletten væk. Man kan farve læderet op på ny for at fjerne pletten. Hvis du gerne vil vide hvad det koster, vil jeg foreslå du sender et billed til www.lædersnedkeren.dk og beder om en pris for en indfarvning. Øv, det er mega surt med en plet på så flot en stol. Venlig hilsen Rene Nielsen

      Slet
  2. Hej Rene ved du om man kan fjerne gammel
    kælderlugt fra lædermøbler eller er det helt umuligt
    v.h Vivi

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Det kan man godt... måske:-) Det er meget afhængig af hvor meget lugten er trængt ind i læderet og hvor længe det er blevet påvirket af lugten. Jeg har et produkt som jeg påfører med en sprøjtepistol, og lader det sidde nogle dage eller mere. Jeg har både oplevet at få al lugt væk, men også oplevet at det kun er blevet bedre uden at forsvinde helt. Jeg vil tro du kan påføre dette produkt med en forstøver, men har kun selv anvendt en sprøjtepistol. Jeg vil foreslå du sender mig en mail med billede og detaljer om møblerne, så kan jeg sige dig hvad det vil koste hvis jeg skal forsøge eller hvis du selv vil forsøge. Jeg håber mit svar er en hjælp til dig. Hilsen Rene

      Slet
    2. Glemte at skrive at du kan finde mig på www.laedersnedkeren.dk. :-)

      Slet
  3. Hej René!

    Jeg har en gammel mørk kernelæderstol (safaristol), som jeg har arvet fra min far. Den har meget 'patina' (mange småpletter osv.), men forleden fik den et meget uheldigt mærke, da en ven satte sig i den med en fugtig sweater efter en løbetur. Det resulterede i, at trykket på ryggen af trøjen dannede en fuldt aftryk på stolen. Det er ikke plet, men nærmere en perfekt aftegnet skjold med en amerikansk fodbold og spejlvendt tekst...

    Jeg har forsøgt at rense stolen med læderrens fra Matas uden succes. Har også købt læderfedt, men er usikker på, om jeg skal bruge det, da jeg er bange for, at det 'låser' aftrykket fast.

    Har du et forslag til, hvad jeg skal gøre? Stolen behøver ikke blive perfekt, men jeg nægter, at der skal være aftryk af en amerikansk fodbold på den i al evighed :)

    Lise

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise. Jeg kunne godt tænke mig lige at se et foto af stolen før du gør noget. Kan du sende det til info@laedersnedkeren.dk, så skal jeg se hvad jeg vil anbefale at gøre. Hilsen Rene/ Lædersnedkeren

      Slet
    2. Yes. Du skulle gerne have modtaget en mail i går :)

      Slet
    3. Hej Lise
      Tak for din mail med foto.
      Nedslående nyheder….
      Du kan ikke gøre noget ved det overhoved. Det vil ikke forsvinde ligegyldigt hvad du gør, da der er tale om et voldsomt aftryk. Jeg har faktisk aldrig set noget lignende i de 12 år jeg har haft virksomhed.
      Den eneste løsning for at få dette væk er at genindfarve læderet. Det vil betyde at det vil fremstå som nyt og altså miste patina.
      Det vil være noget jeg kan gøre. Du kan via min hjemmeside under galleri se nogle før og efter fotos. Det giver dig en ide om, hvordan den vil komme til at se ud.
      Prisen vil være 3500,- plus moms, ekskl. Fragt tur/ retur.
      Jeg er da ked af at skulle give dig beskeden, men foretrækker at være helt ærlig. Tak fordi du skrev til mig. Hilsen Rene/ Lædersnedkeren

      Slet
  4. Hej Rene'.
    Har lige opdaget at mine tasker, der er af kernelæder har stået et sted hvor de er blevet muggent, kan jeg lægge dem i en stor balje med vand og sæbeopera, især for at få dem ens. Mvh mona

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej
      Jeg vil foreslå at du renser det med læderrens og efterfølgende giver dem lædercreme. Se et sæt her: http://www.laedersnedkeren.dk/laeder-behandling.html. HVIS de lugter skal du give det lugtfjerner INDEN du giver det lædercreme.
      Det er ikke sikkert der virker, men det er mit bedste bud.
      Held og lykke.
      Hilsen
      Rene/ Lædersnedkeren

      Slet
    2. Kan se den ikke linker til hjemmesiden. Så gå ind på www.laedersnedkeren.dk og under webshop. Her kan du finde det sæt der hedder




      Leather Protection and Cleaning/ Lædercreme og læderrens 150ml, og ligeledes lugtfjerneren. Held og lykke.

      Slet
  5. Hej Rene

    Har lige prøvet at vaske min hvide lædersofa med sæbespåner og tørret efter,lidt stribet ja, så prøver igen. problemet er at nu er deer steder hvor der er en misfarvning og det er som om det smuldre, har jeg været for voldsom ved min afvaskning ? venter spændt på svar så jeg kan blive færdig. på forhånd tak

    SvarSlet
  6. Hej
    Jeg tror desværre du er kommet til at vaske ned i farven. Hmm, ikke så godt. Kan du sende et billede til mig på info@laedersnedkeren.dk, så kikker jeg lige på det. Mange møbler kan slet ikke tåle sæbespåner, da det er et meget groft rensemiddel, og jeg er bange for det måske er tilfældet for dine møbler.

    SvarSlet
  7. Hej Rene, jeg tror jeg har foretaget mig noget uheldigt så derfor spørger jeg dig tilråds inden flere ulykker sker. Jeg har en Arne Jacobsen Oxford Chair i lyst skind. Den er 100% original direkte fra Fritz Hansen. Jeg ville sælge den da jeg er flyttet til et ny sted for den ikke vil komme til ret eller blive brugt. Den havde et par små ubetydelige pletter/brugs spor som jeg tænkte jeg evt ville se om jeg kunne fjerne inden et salg. Jeg spurgte så en bekendt jeg troede vidste bedst der sagde brug skummet fra sæbespåner og en svamp. Tør den let over med den blanding så bliver den fin. Men den er nu langt mørkere end det fine lyse læder den oprindeligt havde. Ydermere smitter den af nu når man tager på læderet. Hvad gør jeg herfra for at få det bedste resultat. Jeg tænker jo måske nok at den har fået for meget sæbeskum og det er det overskydende der gør at den smitter af. Er lidt ked af den mørkere farve der nu er mere hen imod cognac. Kan og hvad skal jeg bruge for at rense den lidt eller helt af ifht den sæbespåneskum jeg har brugt. Hvis du skal bruge et billede må du sige hvordan jeg sender et til dig.

    SvarSlet
  8. Hej Rene jeg har en lysbrun sofa i ægte læder den har fået skjolder da den har stået i en fugtig kælder kan man få dem af igen? Mvh Rene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rene Jensen
      Du kan muligvis få dem lidt mindre synlige ved at rense sofaen og give den læderpleje. Men du kan kun få dem helt væk ved at få sofaen genindfarvet.
      Læderrens og pleje fås i min webshop som et sæt. 2x250 ml passer til en sofa.
      https://www.laedersnedkeren.dk/laedersofa-pleje.html
      Alternativt skal du sende mig et billede af den til info@laedersnedkeren.dk, så kan jeg se om den kan blive pæn ved en indfarvning og hvad det ca. vil koste.
      Held og lykke med projektet/ Rene/ Lædersnedkeren

      Slet
  9. Hej
    Jeg har købt opvaskemiddel og den var ikke lukket ordentlig så der er spilt og den kom igennem leder på retside
    Hvordan skal jeg fjerne det det og gør min taske igen lækre?

    SvarSlet
  10. Hejsa. Jeg tænker der er kommet en plet på tasken. Først vil jeg forsøge at få så meget væk med en fugtig klud. Derefter kan du prøve med et blidt rensemiddel til læder. Prøv at se det her
    https://www.laedersnedkeren.dk/laeder-behandling.html
    fra min hjemmeside under webshop. Prøv det i små mængder af flere gange. Hvis det tager pletten slutter du af med læderplejen på tasken, så den er mere modstandsdygtig overfor snavs mm. Jeg håber det lykkedes for dig:-)

    SvarSlet
  11. Hej René

    Jeg har set en lædersofa på dba.dk, som jeg gerne vil have, hvis det er muligt at renovere den. Den er MEGET medtaget. Al farven (oprindelig gammelrosa) er næsten væk og erstattet af fx to sorte pletter, hvor baghoveder har været placeret.
    Alle fraråder mig anskaffelsen.
    Kan jeg ved gentagen forsigtig vask og derefter farvning med renovator eller lignende med afsluttende læderfedt få en pæn sofa ud af det?

    Mvh. Susanne

    SvarSlet
  12. Hejsa Søren.
    Jeg har fået mig en ældre kernelæder taske med patina og en smule hård i læderet.
    Hvad kan jeg gøre og gøre det pænt og lækkert blødt igen..?
    På forhånd tak.
    Mvh Vivi

    SvarSlet
  13. Jeg er blevet en lykkelig ejer at en brugt læderstol med skammel. Skamlen har fået en fordyning/trykmærke, som har sat sig. Der er ikke hul men det kunne da være fedt at reparare på det alligevel aht. udseendet. Hvordan kunne jeg gribe det an ? Har overvejet om noget forsigtig opfugtning kan få læderet til at arbejde sig selv på plads.

    SvarSlet